Kyrkogård ger liv åt märkliga gröna grodor

Det är arten Gölgroda som trivs i Bredåkra kyrkogårds dammar – en grodart som i vårt land främst finns utmed Upplandskusten. Den gröna ”Kallingegrodan” har en genetisk bild som tyder på att den har sina rötter söder om Östersjön och det är en gåta hur den har kommit hit. Uppgifter om förekomst här i trakten finns från början av 90-talet (Kjell Ohlsson, Hasselstad).

Foto: Robert Ekholm

Gölgrodan är en värmekrävande art som har sitt spel under maj- juni. Då blåser hanarna upp sina märkliga luftsäckar och avger knarrande och rapande ljud som är lätta att uppfatta. När vi idag lyssnar till de gröna ”Kallingegrodorna” bör vi hålla i minnet att det antagligen, enligt zoologen Kai Curry Lindahl, var en liknande kör som för över 300 miljoner år sedan ljöd från stenkolsträsken.

Foto: Robert Ekholm

Gölgrodan i Bredåkra är fridlyst liksom alla andra groddjur i vårt land (13 arter). De omfattas av artskyddsförordningen: SFS 2007:845. Om du stöter på gröna grodor på någon annan plats i vårt län är det av stort intresse att rapportera fyndet till Naturum i Ronneby Brunnspark, tel 0457 – 168 15 eller på artportalen.se.

Text: Bengt Ignell

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *