Byt till en ny outfit på vår klädbytardag

Illustration av Erica Jacobsson.

Kolla i garderoben efter fina och fräscha plagg du aldrig sätter på dig. Ta med dig max 5 plagg (vår/sommarplagg för vuxna). Välj lika många plagg, helt gratis. Bättre blir det inte, varken för dig eller miljön.

När kläder tillverkas och bomull odlas används massor av kemikalier, vatten och energi. Miljön och människorna bakom plaggen drabbas hårt. Arbetsmiljön är ofta dålig.

Men det finns schyssta sätt att skaffa nya kläder. Second hand är både miljösmart och kul. På klädbytardagen blir det ännu bättre. De plagg som du har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Ett stort plus är att du förlänger livet på dina kläder och blir miljöhjälte på kuppen.

Dela gärna dina klädbytarbilder på Instagram och tagga dem med #klädbytardagen, #nordicswapday och #ägodela.

Var, när och hur?

Plats: Naturum i Ronneby Brunnspark

Dag: Söndagen den 7:e april

Tid: Inlämning 10-12 – uthämtning 13-15

Hur? Under inlämningen lämnar du in max 5 plagg (endast vuxenplagg för vår/sommar) och får lika många biljetter. Sedan kommer du tillbaka till utlämningen och hämtar ut lika många plagg som du har biljetter. De plagg som eventuellt blir över skänker vi till en lokal second hand-butik.

Klicka gärna i att du kommer på Facebook och dela evenemanget med dina vänner, så blir det ännu mer kläder att välja bland!

Illustration av Erica Jacobsson.